Куди пішли мільйони на пропаганду. Схеми Минстеця по розпилу грошей на інформаційну війну

Як Минстець не був жадібним і витрачав сотні мільйонів гривень на інформаційну війну, з'ясувала "Країна".

23 серп. 2019,

Коментарі

Нещодавно в команді президента Володимира Зеленського запропонували створити державний російськомовний телеканал. При цьому маса ЗМІ (державних і приватних) дотується з держбюджету, на що йдуть мільярди. Про це повідомляла "Країна".

Міністерство інформаційної політики України досі очолює Юрій Стець – кум екс-президента Петра Порошенка і його колишній менеджер "5 каналу". Звідси і поширене неофіційну назву міністерства – "Минстець".

"Країна" вирішила розібратися, куди структури Минстеця витрачали десятки і сотні мільйонів, які за часів екс-президента Порошенко були виділені на ведення офіційної пропаганди.

Хто витрачав гроші на пропаганду

У сфері державної інформполітики основні кошти витратив не сам Минстець, а підпорядковані йому підприємства. За даними порталу державних фінансів e-data, у минулому 2018 році Минстець витратив 166,7 млн грн. У першій половині поточного 2019 року міністерство було скромнішим у своїх апетитах і витратила всього 9,9 млн., в основному на виплату зарплати.

У той же час підпорядковане міністерству держпідприємство "Мультимедійна платформа іномовлення України" (МПИУ), витратило 321 млн, а за першу половину 2019 року – ще 64,8 млн.

Ще одне підприємство Минстеця "Центр захисту інформаційного простору України" (ЦЗИПУ) витратило 213 млн в 2018 році і 17 млн у першій половині поточного. Це також більше, ніж витратило саме міністерство.

У сферу відповідальності Минстеця входять ще державне агентство "Укрінформ" і ТОВ "Банківське телебачення". Однак у відкритому доступі немає повних даних про їх витрати.

"Томос" і "Дякую" за 44 мільйони

У 2018 році в Минстеце закупили телевізійної реклами на суму більше 44 млн грн  у одного рекламного агентства "Сигма УА". Гроші пішли в один день 28 грудня двома платежами за двома різними договорами: 39,9 млн і 4,1 млн грн.

У рамках цих двох договорів Минстець розміщував на телеканалах рекламні ролики, які підтримували гасла і риторику екс-президента Петра Порошенка.

Наприклад, серія роликів про Томосі пропагувала ініціативи попередньої влади по відокремленню і переводу православної церкви під юрисдикцію Константинопольського патріархату.

Ще за цими договорами Минстець розміщував на телеканалах ролики про медичну реформу про армії та інші пропагандистські матеріали.

44 мільйони пішло на телевізійну рекламу по 19 телеканалам. "Країна" знайшла список телеканалів і суми, які Минстець заплатив за телерекламу в кінці 2018 року.

Більше всіх Минстець заплатив за рекламу на каналі "1+1", який належить олігарху Ігорю Коломойському, – 7,8 млн грн. На другому місці канал "Україна" (5,9 млн), який належить Рінату Ахметову.

Для телеканалів з пулу олігарха Віктора Пінчука – ICTV, СТБ і "Новий" – в Минстеце виділили відповідно 5,2 млн, 4,7 млн і 3,4 млн грн.

Інші телеканали, для яких виділені менші суми, також входять у ці телевізійні групи. "5 каналу" екс-президента Порошенко дісталося трохи більше 800 тис. грн.

Приблизно в таких же пропорціях були поділені 4,1 млн грн, які Минстець сплатив ТОВ "Сигма УА" за телерекламу ще за одним договором. За нього більше всіх грошей дісталося теж "1+1" – 780 тис. грн.

Популярні телеканали "Інтер", 112 і NewsOne, которыt колишня влада вважала своїми супротивниками, бюджетних коштів від Минстеця не отримували.

Обидва договори на телерекламу були укладені за однією тендерної схеми, яка має ознаки змови. За два дні поспіль, 27 і 28 вересня 2018 року, Минстець оголосила два тендери – на 4,2 млн грн і на 40 млн грн. На обидва тендеру прийшла одна і та ж трійка фірм – уже згадувана "Сигма УА", а також два статиста ТОВ "Стар АП" і "Медіа партнерство Баїнг".

У тендері на 4,2 млн всі три фірми виставили початкові ціни, які відрізнялися на 1 грн. Остаточні цінові пропозиції фірм, які "програли" тендер, також відрізнялися всього на 1 грн. Ціна переможця "Сигма УА" відрізнялася від цін конкурентів всього на 3 тис. грн, знизившись під час "торгів" на 45 тис. грн.

З тендеру на 40 млн,  мабуть, для різноманітності, спочатку виключили "Медіа партнерство Баїнг" під приводом невідповідності документів. Однак у чому конкретно  складалося це невідповідність – тендерний комітет не повідомив.

Решта дві фірми виставили абсолютно однакові початкові ціни – рівно за 40 мільйонів. У ході торгів ціна знову впала на ті ж 45 тисяч, що і на попередньому тендері. Це склало всього 0,11 % від первісної ціни.

Виходить, що в двох тендерах на телерекламу брали участь одні й ті ж фірми, які "торгувалися" за однією і тією ж схемою. В результаті цих "торгів" остаточна ціна знизилася в порівнянні з початковою на одну і ту ж суму – 45 тис. грн.

Всі ці збіги можуть вказувати на те, що дії учасників торгів були узгоджені. 

"Схемники" Арбузова і "обнальщики" Кличка

З дочірніх структур Минстеця найбільшу суму в 2018 році витратило держпідприємство "Мультимедійна платформа іномовлення України" (скорочено МПИУ).

Згідно з звіту про рух грошових коштів, опублікованому на сайті підприємства, в 2018 році воно отримало  321 млн грн цільового фінансування. З них 222 млн були витрачені на закупівлю товарів і послуг, ще 63 млн – на оплату праці. 

Більше половини всіх грошей, виплачених за товари і послуги, МПИУ в 2018 році витратило на користь ТОВ "Комтел". Інформацію про це розміщено на порталі державних фінансів e-data.

Все МПИУ заплатило "Комтелу" у 2018 році 114 млн грн за 21 договором. "Країна" зібрала відомості про суми всіх договорів, за якими у минулому році йшли ці платежі.

Власниками ТОВ "Комтел", згідно з даними держреєстру юридичних осіб, є Іван та Дмитро Омелянюки. Вони ж є власниками ТОВ з схожою назвою – "Комтел системи мовлення".

ТОВ "Комтел системи мовлення" фігурує у гучній кримінальній виробництві № 42014000000000359, яке вже п'ять років веде Генеральна прокуратура. По ньому колишнього главу Нацбанку часів Януковича Сергія Арбузова звинувачують у привласненні майна в особливо великих розмірах.

Прокурори вважають, що при створенні телеканалу "Банківське телебачення" протягом 2011-2012 років були привласнені кошти держбюджету. За їх версією, екс-голова НБУ, використовуючи службове становище, домігся від підлеглих проведення у 2012 році закупівель для ТОВ "Банківське телебачення" на загальну суму 86,5 млн грн і 49 тис. дол.

Згідно з одному з визначень суду по цій справі, значну  частина з цих грошей в сумі 71,3 млн грн отримало ТОВ "Комтел системи мовлення".

Виходить, що підпорядковане Минстецю держпідприємство МПИУ заплатило більше 100 млн грн фірмі, в якій засновники ті ж люди, що і у "схемах" часів Януковича.

Другим за обсягами одержувачем платежів від МПИУ стало в 2018 році ТОВ "Діксі-центр". Йому теж платили за телевізійне обладнання. На підставі даних порталу e-data "Країна" підрахувала, що фірма "Діксі-центр" отримала від МПИУ 18,3 млн за 17 договорами.

"Діксі-центр" є фігурантом кримінального провадження, в якому поліція розслідує закупівлі комп'ютерного обладнання комунальним підприємством "Інформатика", яке підпорядковується київській мерії.

Слідство стверджує, що "Діксі-центр" у 2017 році поставило обладнання за завищеними на 30-40% цінами, використовуючи комплекс антиконкурентних узгоджених дій при проведенні закупівельних процедур. Всього сума поставки склала 49,3 млн грн.

Після поставки гроші були переведені в готівку за допомогою підприємств з ознаками фіктивності. В результаті посадові особи отримали неправомірну вигоду на суму понад 12,6 млн грн, що спричинило тяжкі наслідки для бюджету. Це повідомлено в кількох ухвали суду по даній справі.

Держпідприємство МПИУ, про чиїх закупівлі йдеться, що було створено на базі Всесвітньої служби українського телебачення і радіомовлення (так зв. "иновещание"). У МПИУ входять супутниковий телеканал UATV з мовленням на п'яти мовах і Youtube-канал.

Телеканал UATV був створений у відповідності з законом "Про систему іномовлення" від 8 грудня 2015 року. Спочатку канал хотіли назвати Ukraine Tomorrow (англ. "Україна завтра"). За повідомленнями ЗМІ, нинішній голова Верховної Ради Андрій Парубій тоді повідомляв, що канал створений з метою "дати гідну відповідь кремлівській пропаганді в рамках інформаційної війни".

Виходить, що колишня редакції іномовлення, яка зараз працює під вивіскою держпідприємства "МПИУ" Минстеця і націлена на ведення "інформаційної війни", платить величезні суми фірмам, які пов'язані з різними схемами" за розкрадання бюджетних коштів.

Це цілком в стилі попередньої влади: як відомо, близьке оточення екс-президента Порошенко звинувачують у масштабних зловживаннях в оборонній сфері. За схожими схемами, мабуть, працювали й організації, які вели інформаційну війну.

Як повідомляла "Країна", витрати на створення всесвітньої російськомовного каналу з державного бюджету України оцінюються у 2 млрд доларів США (50 млрд грн).

"Творчий" дерибан

В парі з підприємством іномовлення МПИУ освоєнням державних коштів займалося та інше держпідприємство – "Центр захисту інформаційного простору України" (скорочено ЦЗИПУ), яке теж підпорядковане Минстецю.

Підприємство ЦЗИПУ створено недавно, але вже стало відомо тим, що восени 2018 року за 3,6 млн купило послуги з малювання "патріотичного" мурала на станції метро "Осокорки" в Києві, який має досить сумнівну художню цінність.

Закупівля цієї "творчості" здійснювалася без будь-якої конкуренції, тільки у одного учасника. Мотивувалося це тим, що виконавець перед цим виграв творчий конкурс.

За такою ж схемою проводилися закупівлі "творчості" у багатьох інших компаній. Причому підприємство ЦЗИПУ часто діяло на пару з Минстецем, сплачуючи одним і тим же компаніям з двох "кишень".

"Країна" зібрала інформацію про десятці найбільших одержувачів грошей з бюджету, яким платили одночасно Минстець і ЦЗИПУ. У 2018 році вони отримували багатомільйонні платежі за різні "рекламно-творчі проекти.

19 мільйонів конторі Ахметова

Крім "творчих" схем, за якими гроші витрачали разом з Минстецем, частину своїх мільйонів підприємство ЦЗИПУ розтратило самостійно.

Найбільшим одержувачем коштів від ЦЗИПУ в 2018 році стало рекламне агентство "Медіа партнерство Баїнг". Компанія отримала 19,4 млн грн за розміщення телереклами. В тендері брало участь ще одне ТОВ "Стар ап".

Нагадаємо, що ці ж фірми в якості статистів брали участь у тендерах Минстеця на телерекламу на загальну суму 44 млн грн, про які ми розповіли вище.

Згідно з відомостями реєстру юридичних осіб, що отримало 19,4 млн грн рекламне агентство входить до складу ТРК "Україна", а його бенефіціаром (кінцевим власником) зазначений найбагатший український олігарх Ринат Ахметов.

Згідно з умовами опублікованого договору, з отриманих 19,4 мільйона рекламісти витратили 4,7 млн грн на свій "рідний" телеканал "Україна". Це найбільша частина з отриманих грошей, інші телеканали отримали в рази менше.

Мільйони для голови "лікарні майбутнього"

Ще один цікавий епізод – ЦЗИПУ заплатило 16 мільйонів на адресу ТОВ "Интерколор-Україна". Фірма отримала гроші за проведення двох фестивалів української музики "Твоя країна fest" в 2018 і 2019 роках.

В обох випадках договори були укладені без тендеру. Формальною причиною стало те, що ТОВ "Интерколор-Україна" володіє авторськими правами на положення про фестиваль, а також на його логотип.

Іншими словами, чиновники чомусь вирішили профінансувати фестиваль, права на який належать приватній структурі. І оскільки цей фестиваль ніхто інший проводити не має права, то чиновникам довелося, не проводячи тендер, погодитися з усіма умовами власника авторських прав. І заплатити йому 16 мільйонів.

Особливу пікантність ситуації надає та обставина, що основний власник організатора фестивалю "Интерколор-Україна", якому належать 64% статутного капіталу, – Олександр Максимчук.

Він ще очолює скандальний фонд "Дитяча лікарня майбутнього", пов'язаний з екс-президентом Віктором Ющенком. Нагадаємо, що після збору сотень мільйонів на будівництво нової лікарні організатори заявили, що у них закінчилися кошти, а гроші так і не повернули.

"Укрінформ" майже не видно

Отримує бюджетне фінансування і державне інформаційне агентство "Укрінформ". Це найстаріше інформагентство, спадкоємець ще радянського агентства РАТАУ. Зараз воно належить і підпорядковується Минстецю.

Згідно опублікованому на сайті агентства Звіту про рух грошових коштів, в 2018 році воно отримало "всього" 162 млн грн цільового фінансування. З них майже половина (72,5 млн грн) була витрачена на виплату зарплат. Ще 37,4 млн в агентстві витратили на оплату товарів і послуг.

З усіх платежів за товари і послуги більше всіх отримало львівське ТОВ "Техніка для бізнесу" – 7,2 млн грн. У тому числі у цієї фірми за 6 млн був закуплений якийсь "Програмно-апаратний комплекс серверного устаткування і систем зберігання даних.

В тендері брали участь лише два претенденти. Їх початкові ціни відрізнялися лише на 792 грн. А під час аукціону учасники навіть не зображували торги: початкові ціни так і залишилися без змін.

0
не вірю